De 6 tips van Evelien tegen vermoeidheid

Voorjaarsvermoeidheid, je kan er flink last van hebben. In de medische wereld is het geen officiële diagnose en ook in de psychologie is er geen naam voor. Maar de kenmerken van deze vermoeidheid en het gebrek aan energie kunnen volgens Mind Blue wijzen op een seizoensgebonden depressie. Reden genoeg om je symptomen serieus te nemen en te kijken of je aan de hand van onderstaande tips fitter het voorjaar kan doorkomen!

 

Evelien deelt op haar website 6 tips tegen vermoeidheid die volgens haar meteen het verschil maken. Type even bij Google het woord ‘vermoeidheid’ in en de zoek hits met tips en adviezen komen tevoorschijn. De rol van vermoeidheid kan verstrekkende gevolgen hebben. Ik schrok toen ik op de website van SWOV terechtkwam en een factsheet las over vermoeidheid in het verkeer met de oorzaken en gevolgen (link). Alhoewel keiharde feiten minimaal zijn, wordt er wel geconcludeerd dat vermoeidheid een negatief effect heeft op de veiligheid en de rijvaardigheid! Niet alleen voor beroepschauffeurs, maar ook voor de lange en korte afstandsrijders. Als jij op welke manier dan ook deelneemt aan het verkeer maar helemaal niet goed bij bent omdat je zo moe bent en niet anders kan denken dan: ik moet wakker blijven!

 

De 6 tips tegen vermoeidheid van Evelien

Evelien geeft in haar blog 6 tips tegen vermoeidheid. Wat kan jij doen tegen vermoeidheid?

  1. Ga niet over je eigen grenzen heen
  2. Zorg voor voldoende rust en ontspanning
  3. Drink veel water per dag
  4. Eet veel groente en fruit per dag
  5. Zorg dat je voldoende beweegt
  6. Zorg ervoor dat je genoeg slaapt per nacht

In haar blog heeft Evelien deze tips verder uitgewerkt. Je kan de blog lezen door hier te klikken. Aan de hand van deze tips is het belangrijk dat je van je eigen vermoeidheid een prioriteit gaat maken.

 

Vermoeidheid plan

 

Maar hoe doe ik dat?

Je dagen zijn vol, je afspraken zijn al gemaakt, je kinderen bepalen misschien je nachtrust wel… hoe zorg je er toch voor dat je met deze tips aan de slag kunt gaan? De moeilijkste is misschien wel: ga niet over je eigen grenzen heen! Nee durven zeggen als de ander vraagt of je zin hebt om vanavond toch wat leuks te gaan doen of als je collega probeert het werk op jou af te schuiven. Een mooie zin vind ik altijd: ‘Nee tegen de ander, is ja tegen jezelf!’ Hoe kan je in het contact met anderen meer aangeven waar jij behoefte aan hebt en dit ook kenbaar maken?

 

Elk stapje is er één

Verwacht niet dat je gelijk alle tips kan toepassen. Misschien zijn ook niet alle tips passend voor jou. Kijk vooral naar welk eerste kleine stap jij kan zetten om verandering aan te brengen waar je al meer energie van krijgt. Is dit al door:

  • De tijd te nemen voor je ontbijt?
  • Een wandeling te maken tijdens je pauze thuis of op het werk?
  • Het drinken van meer water per dag?
  • De trap nemen in plaats van de lift?

Verwacht niet gelijk resultaat na een week maar probeer het een langere periode vol te houden. Het aanleren van een nieuwe gewoonte kost ons gemiddeld zo’n drie weken voordat het in ons systeem zit als een routine. Jezelf een kleine beloning geven helpt om het vol te houden!