Gezond Ondernemen: drie mannen, drie bedrijven

In deze blogreeks van Gezond Ondernemen is een wel heel ondernemend trio aan het woord! Drie mannen met ambities die samen drie bedrijven runnen: PromoVisique, de Werkende Website en Spredle. Voor deze blog heb ik een van deze mannen gevraagd of zij ons meer kunnen vertellen over henzelf als ondernemers en hun bedrijven. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben: hoe houden zij zichzelf en hun onderneming Gezond Genoeg? Je leest het in deze blog! 

 

Even voorstellen!

Ik ben Arjan Roosenburg en ik run samen met Marinus Vlot en Jan van der Kaaij drie bedrijven:

 

Arjan Gezond Ondernemen

 

Waarom zijn jullie gestart met een eigen onderneming en wat zijn jullie drijfveren?

16 jaar geleden hebben Marinus en ik – samen met 10 andere studenten – een studentenbedrijf opgericht en weer geliquideerd tijdens onze opleiding. Binnen dit project konden wij onze energie goed kwijt en kregen steeds meer het idee hoe onze toekomst eruit zou moeten komen te zien en dat ondernemen echt iets voor ons was. De tijd en energie die wij als twee kapiteins op het schip erin hebben gestoken werd niet onopgemerkt gebleven. Een gevestigde ondernemer heeft mij in die tijd een baan aangeboden met de mogelijkheid om 1 dag in de week voor mezelf te werken. Marinus kon deze constructie goed combineren met zijn vervolgstudie. En zo zijn we laagdrempelig doorgestart.

 

“Wij helpen ondernemers met het visualiseren van hun identiteit en de doorvertaling online.”

 

 

Waarom zouden andere ondernemers en klanten kennis moeten maken met jullie en jullie ondernemingen?

Ondernemers onderling hebben een hoop raakvlakken waardoor zij elkaar op diverse onderdelen beter begrijpen dan bijvoorbeeld familie of collega’s in loondienst. Als ondernemer weet je dat je niets voor niets krijgt en dat je niet zomaar kan weglopen voor iets waaraan je bent begonnen. Wij vinden het om die reden prettig en inspirerend om met ondernemers samen te werken. Het nemen van risico’s het maken van de juiste keuzes en niet zomaar op geven als het even tegenzit zorgt voor een mooie dynamiek. Wij helpen ondernemers met het visualiseren van hun identiteit en de doorvertaling online. Omdat wij zelf ook ondernemers zijn en met andere ondernemers samenwerken kunnen wij ook weer input leveren waar de ondernemer weer mee verder kan. De focus ligt altijd op het behalen van echte resultaten. Zo versterk je elkaar. Onze ervaring is dat die klik vaak het fundament is van een jarenlange samenwerking. We begrijpen elkaar. Dat is winst voor ons, maar ook voor onze klanten!

 

Arjan Gezond Ondernemen 2

 

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie zelf en jullie onderneming Gezond Genoeg blijven zodat jullie kunnen doen wat jullie nu doen?

Dit begint bij bewuste keuzes maken vooraf. Als je niet vooraf duidelijk maakt wat, hoe en waarom je iets wil ondernemen word je iedere dag geleefd door de waan van de dag. Aan de andere kant wil je ook niet alleen met de toekomst bezig zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat je een goede balans hebt in ‘vandaag en morgen’. Doe iedere dag je werk, zodat je een voldaan gevoel hebt, maar steek ook tijd in ontwikkeling waardoor het morgen nog beter gaat. Deze balans relativeert ook de ‘problemen’ van vandaag, omdat je eraan werkt om het beter te krijgen in de toekomst. Ik denk trouwens dat deze balans voor iedereen belangrijk is en niet alleen voor ondernemers.

 

 

“Ik denk dat het belangrijk is dat je een goede balans hebt in ‘vandaag en morgen’.”

 

 

Hoe hebben jullie geleerd van de tegenslagen en successen van het opzetten van eigen ondernemingen?

Tot 2008 hadden Marinus en ik nog alleen PromoVisique, ons full-service reclamebureau. De activiteiten die wij deden waren 100% maatwerk. Toen in 2008 de crisis bij ons haar intrede deed, werd pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar dit was. Vanuit een bijna ondergang hebben we – samen met Jan – de Werkende Website en later Spredle opgebouwd. Het verdienmodel van beide bedrijven zijn gebaseerd op contractinkomsten. Hierdoor is er een stabiele onderkant ontstaan. Onze filosofie “Standaard waar het kan, maatwerk waar het moet” geeft ruimte om goede producten te maken en de klant goed te blijven bedienen. Uiteindelijk bepaalt het businessmodel hoe je in de praktijk je werk kan doen en niet je goede voornemens. Ben je niet tevreden hoe jouw business op dit moment functioneert? Mijn tip: “Gooi je businessmodel eens om :)”

 

 

“De uitdaging voor de toekomst is om iets meer het avontuur buiten op te zoeken.”

 

 

Wat zijn jullie (leer)doelen voor de toekomst op het gebied van ondernemen om jullie zelf en jullie onderneming Gezond Genoeg te blijven houden? 

Persoonlijk willen Marinus en ik ons in de toekomst verder ontwikkelen door dingen te ondernemen die iets meer buiten onze comfortzone liggen. Wij vinden het samen erg fijn om op kantoor te zijn en na te denken hoe dingen beter zouden kunnen of nieuwe ideeën met elkaar te delen. De uitdaging voor de toekomst is om iets meer het avontuur buiten op te zoeken. Ik denk dat we daar veel van zouden leren.

 

Ben jij als ondernemer benieuwd wat een van deze drie bedrijven voor jou als ondernemer en jouw onderneming kan betekenen? Neem dan een kijkje op de volgende websites: