Jack Bean maakt kennis met Rotterdam! 

Jack Bean is Rotterdams allereerste 100% plantaardige fastfoodketen. Ondernemers Pepijn Schmeink en Mathijs Huis in ’t Veld laten je kennismaken met ‘fast cuisine’. Het gerecht wat jij bestelt vooraf via internet of via de tablet daar, wordt voor jou gekookt. Ze hebben de missie om met smaakvolle, betaalbare en toegankelijke gerechten meer mensen bewust te maken om eens vaker een dag geen vlees of zuivel te eten. Belangrijk is dat jij als klant er wel voor open staat om eens een keer zo’n gerecht te proeven! Zij doen er alles aan om het aantrekkelijk te maken en willen daar ook impact mee hebben. Ik zoek hen op en ben benieuwd naar hun verhaal, maar vooral naar hun missie.

Voor vandaag heb ik samen met Lisanne afgesproken. Spannend vind ik het wel omdat ik op internet gekeken heb naar de menukaart. Ik ben geen vegetariër en ook geen veganist en vind het om die reden soms best spannend om volledig plantaardige gerechten te eten. Het komt er voor mij vaak op neer dat ik dan met alternatieve ingrediënten te maken krijg ik nog nooit eerder geproefd heb en ik op zo’n moment dan toch denk: (oké, misschien heel slecht…) ‘Geef mij alsjeblieft mijn stukje vlees!’ De locatie is ideaal: tegenover Rotterdam Centraal aan Weena 702. Mathijs Huis in ’t Veld vertelt vandaag meer over Jack Bean en hoe het idee is ontstaan.

 

Jack Bean binnen


Jack Bean is hip en toegankelijk

Als ik samen met Lisanne naar binnenloop voelt het eigenlijk heel toegankelijk. Er zitten binnen verscheidene mensen aan de tafels wat te eten of te drinken en dit komt bij mij heel ontspannen over. Bij binnenkomst loop ik recht tegen de kiosken aan waar de tablets bevestigd zijn die je snel en overzichtelijk door het menu heen begeleiden van Jack Bean om zo tot een keuze te komen. Ideaal want doordat er meerdere tablets zijn kunnen er ook meerdere mensen bestellen. Het interieur is hip en gezellig. Komt voor mij helemaal ten goede omdat er soms nog wel eens zaken waar je alleen plantaardig kan eten gedacht wordt het typische ‘geitenwollensokken-zaakjes’ zijn. En dat is precies wat ze juist niet willen uitstralen bij Jack Bean!

 

Jack Bean binnen

 

Jack Bean, van idee naar concept

In het gesprek met Mathijs ben ik heel benieuwd hoe zij tot het idee zijn gekomen om te beginnen met ‘Jack Bean’. ‘Het concept is bij mij gaan broeien in de zomer van 2016,’ vertelt Mathijs. Hij vertelt ook dat hij hierover gesproken heeft met enkele vrienden toen hij getipt werd om eens met Pepijn Schmeink te gaan praten. ‘Pepijn heeft veel ervaring in de horeca en is voordat we met Jack Bean zijn gestart chef-kok en eigenaar van Restaurant Dertien. We bleken met hetzelfde idee rond te lopen.’ Daarop terugkijkend is het eigenlijk best bijzonder, maar de twee hebben een super klik. ‘We vullen elkaar aan. Wat dat betreft is het ondernemerschap toch ook een soort huwelijk en het is bij ons heel snel gegaan. Wij hebben een aanloop van een jaar gehad tot aan de opening in juni deze zomer.’

 

Jack Bean, de naam

Jaap en de Bonenstaak, het sprookje dat we misschien allemaal wel kennen? Jaap is een arme boerenzoon en verkoopt op een dag hun allerlaatste koe voor bonenzaad. Wanneer hij thuiskomt wordt zijn moeder boos op de koop die hij heeft gedaan en gooit de bonen uit het raam naar buiten. De volgende dag staat er naast het huis een enorme bonenstaak die tot ver in de lucht is gegroeid. ‘Wij vinden dat een mooie metafoor dat je de koe, het vlees, inruilt voor groenten en dat dit uiteindelijk geluk brengt. “Jack Bean” vonden wij een ook een internationale naam omdat we ook internationale ambities hebben,’ vertelt Mathijs.

 

Jack Bean sapjes


De missie van Jack Bean

Zij hebben een missie: 100% plantaardige gerechten die voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en lekker zijn! ‘Wij zijn meer bezig om waste-free te werken in de keuken en om meer plantaardig op de kaart te zetten. Dat hoort ook echt bij onze missie als bedrijf.’ Het is volgens Mathijs ook onvermijdelijk om plantaardig eten om die reden toegankelijk te maken voor een grotere doelgroep. ‘Want alleen die hipsters en die geitenwollensokken doen het toch wel goed qua eten.’ Bij Jack Bean willen ze je verleiden om eens vaker plantaardig te gaan eten zonder dat dit raar is. Zoals Mathijs het eigenlijk verwoord in het gesprek: dat ik als persoon vaker zal denken ‘laat ik vandaag eens een dag zonder vlees of zuivel eten’!

 

Fastfood en fast cuisine

Het concept is dat je snel en betaalbaar kunt eten. Je zou denken ‘fastfood’, dus ongezond, maar Mathijs vertelt dat bij Jack Bean ‘fast cuisine’ belangrijk is. ‘Er wordt hier echt gekookt. Pepijn heeft twintig jaar ervaring als duurzame kok. In ons menu zit maandenlang werk waar echt over nagedacht is. Ikzelf heb geen horeca-ervaring.’ Alle ingrediënten zijn 100% plantaardig. Ook over de huisstijl hebben ze nagedacht. ‘We willen iets straks, iets met roze en er iets stoers van maken!’ Hun inspiratie hebben ze onder anderen vandaan bij Amerikaanse ketens.

 

Jack Bean Salade


Duurzaam en biologisch

Pepijn en Mathijs maken zich beide druk om klimaatsveranderingen. ‘Ik zag zelf dat het niet moeilijk is om minder vlees te eten, dus waarom kunnen anderen het ook niet?’ Voordat Mathijs samen met Pepijn het avontuur begon van Jack Bean heeft hij verschillende ondernemingen gehad. ‘Ik vind het leuk om steeds iets nieuws aan te jagen.’ En dat is ze zeker gelukt met Jack Bean! Daarnaast maken ze in de keuken ook zoveel mogelijk gebruik van biologische producten.

 

Daarnaast ook lokaal

‘Maar soms ook lokaal,’ vertelt Mathijs. ‘Wij zijn vooral uit duurzaamheid gestart.’ Zo hebben ze gekeken naar lokale producten zoals de aardappel om daar meer mee te gaan doen en minder gebruik te maken van cashewnoten en kokos. Het is volgens Mathijs niet duurzaam om deze producten te gebruiken die van ver komen en per vliegtuig hier naartoe vervoerd worden. Het experimenteren met lokale producten gaat soms goed en soms ook niet. ‘Dat vindt Pepijn heel leuk. Hij denkt na over hoe je zulke producten kunt gebruiken? Gezond en duurzaam doen moet ook makkelijk en betaalbaar zijn! Iemand moet met een goed gevoel naar buiten kunnen lopen.’

 

Jack Bean Gezond Genoeg

 

Mensen, geef het een kans!

Eerlijk is eerlijk, de beide mannen hebben er alles aan gedaan voor mijn gevoel om de maaltijden er aantrekkelijk uit te doen zien. Bij het zien van de mooie foto’s mis ik niet het vlees. En dat is volgens Mathijs ook juist de datgene wat anderen over de streep moet trekken. ‘Je ziet soms mensen hier wel eens tot het inzicht komen “Huh, er is hier geen vlees?” En dat vragen ze ook wel eens. We zeggen dan dat het 100% plantaardig is.’ En ja, volgens Mathijs zijn er dan mensen die blijven bij hun behoefte aan vlees maar er zijn ook mensen die het heel spannend vinden en doorlopen. ‘Maar het gros van de mensen geven het een kans en komen terug! Daarmee bereik je dan ook echt je impact.’

 

De ideale klant is…

…Is diegene die het een eerste kans geven en het gaan proberen. Volgens Mathijs doelen ze dan vooral op de werkende mensen hier in Rotterdam die naar het kantoor gaan. Het zou volgens hem dan vooral om mond-op-mond reclame gaan. ‘Op die manier steekt het elkaar ook een beetje aan. Dan is het op een gegeven moment niet meer een argument “Het is plantaardig”, maar “Er is een leuk tentje waar je snel en betaalbaar je eten kunt halen”. Dat is veel belangrijker.’ Mathijs vertelt meerdere keren over hun impactboodschap, hij geeft een mooi voorbeeld.

 

Jack Bean Interieur


Impactboodschap, een review

‘Onze impactboodschap proberen we dan terloops mee te geven zodat als mensen naar huis gaan zullen gaan denken: “Ik heb zonder vlees of zuivel gegeten. Dit is prima, waarom zou ik dit niet vaker doen?’. Mooi om te horen dat vooral dat boodschap is die ze willen meegeven aan hun klanten. Mathijs vertelt: ‘Er was pas een man die op Google een review gaf en zei dat hij nog nooit veganistisch had gegeten maar hier voor het eerst was binnen geweest en heerlijk had gegeten. Hij raadde het iedereen aan! Dat is wat wij willen bereiken: dat iemand die daar nog helemaal niet mee bezig is ook denkt ik kan prima lekker eten zonder vlees en misschien van zeven dagen vlees ook wel terug wil naar vijf. Meer mensen minder vlees en zuivel eten, zonder een wijzend vingertje van “Jij mag geen vlees eten…” Zo zijn wij zelf ook niet. Als bedrijf willen we niet veroordelend zijn maar uitnodigend en stimulerend om mensen mee te krijgen in een ander eetpatroon.’

 

De gerechten van Jack Bean

‘Wat wij willen is dat het toegankelijk is en dat het makkelijk is. Bowl gerechten en aantal broodjes. Pepijn was al bezig met de veganistische burger. De burger is de laagdrempelige manier om met ons kennis te maken. Met die bowls willen we ook laten zien dat je dit ook thuis kan eten.’ Je hoeft niet bang te zijn dat het eten van plantaardig niet vullend is… Het is vullend en zit vol goede ingrediënten! ‘De sauzen maken we helemaal zelf. Geen pakjes en zakjes!’ Heerlijk, na ons gesprek mogen we wat proeven en ik ben heel benieuwd! Maar als laatste ben ik nog heel benieuwd naar de ambities van de beide mannen…

 Jack Bean Salade

 

Ambities en toekomstplannen

Op deze vraag hoeft Mathijs niet lang na te denken, want hier zijn ze al volop mee bezig! ‘Groeien en een grote keten worden zodat we echt impact kunnen hebben. We gaan straks met bezorgen starten. Ook willen wij op meer plekken gaan zitten. We zitten nu in een tijdelijk pand in Rotterdam en gaan dan naar een vaste locatie en willen nog naar drie grote steden zoals, Amsterdam en Utrecht en na twee jaar kijken we of wij ook internationaal willen gaan. Plan nu is om eerst hier goed op te starten en in de vingers te krijgen en dan op te schalen in Nederland.’ Daarnaast willen ze ook starten met een productiekeuken. Pepijn en Mathijs zitten niet stil! Blijf ze volgen op hun website en breng ze vooral een bezoekje!

Jack Bean Gezond Genoeg