La Dolce Vitaal, een review

‘La Dolce Vitaal’ is het allereerste boek dat geschreven is door Romana Switzer. Romana Switzer neemt je als orthomoleculair health & lifestyle coach bij de hand in dit boek, door je 4 weken lang complete weekmenu’s te geven. Daarnaast lees je in het boek handige tips over voeding en hoe jij met behulp van meer koolhydraatarme en glutenvrije gerechten beter in je vel kan gaan zitten. In deze blog geef ik een review over haar boek.

Allereerst vind ik het super leuk dat Romana mij heeft gevraagd of ik haar boek zou willen reviewen. Nadat ik op haar social media had gelezen dat zij bezig was met het schrijven dit boek, heb ik aangegeven ervoor open te staan om hier een blog over te schrijven. Het boek van Romana heb ik via de brievenbus ontvangen. Mogelijk heb je Romana al eerder op mijn website voorbij zien komen. Voor een blog heb ik haar namelijk al wat vragen gesteld. Lees deze blog hier!

La Dolce Vitaal

Het boek begint met een inleiding waarin Romana uitlegt wat je als lezer van dit boek kan verwachten. Allereerst wordt duidelijk gemaakt dat je in dit boek geen duidelijk advies vind over welk dieet volgens Romana het beste is en gaat zij ook niet uitgebreid in over wat een gezonde levensstijl is. Voor mij al een goed standpunt: er zijn zoveel soorten dieten en verschillende (bekende) personen in de gezondheidsbranche zeggen dat het volgen van een bepaalde levensstijl het beste zou zijn. Met Romana kan ook ik zeggen, ‘kies iets dat bij je past, and stick to the plan!’

La Dolce Vitaal snack

Vooral uit eigen ervaring

Romana schrijft vanuit haar eigen ervaring met voeding en haar weg naar een gezondere leefstijl. Meer dan in de meeste boeken die ik tot nu toe gelezen heb, staat er uitgebreid geschreven wat de drijfveren zijn achter dit boek. Daarna kan je uitgebreid lezen over de ‘La Dolce Vitaal Methode’  en geeft Romana je als lezer(es) tips en tools mee om zo goed uitgerust (qua bagage) de weekmenu’s te kunnen volgen.

La Dolce Vitaal Methode

Ik ben enigszins verward, omdat ik het eens was met het niet vastpinnen op één bepaald soort dieet. Met de ‘La Dolce Vitaal Methode’ voelt het wel als een dieet, omdat er vooral recepten in het boek staan die koolhydraatarm zijn en glutenvrij. Voor op het boek staat ook dat je met deze recepten gezond kan afvallen. Dit even terzijde. De ‘La Dolce Vitaal Methode’ is niet lactose-vrij, dit vraagt voor mij enige aanpassingen in de weekmenu’s. Maar dit is goed te doen. Zo maakte ik onderstaande havermout met easy granola met lactose-vrije melk.

Havermout met easy granola

De recepten

Een aantal recepten uit het boek van Romana heb ik gemaakt en geproefd. Met name de snacks en tussendoortjes zijn mijn favoriet! Ik maak onderdeel uit van een gezin, waarbij de rest lang niet altijd zit te wachten op allerlei alternatieven voor de gekookte aardappelen met jus, groente en vlees. Ontbijt, lunch en snacks zijn prima voor mij om zelf te maken. In het boek vind je dan ook heel veel recepten die voor 1 persoon te maken zijn. Ideaal! De fotografie van de gerechtjes mogen er van mij wel groter en sprekender in. Ik als lezer wil graag het water in de mond krijgen bij het zien van een foto van dat recept!

La Dolce Vitaal komkommer

Voor wie geschikt?

Het boek La dolce vitaal is geschikt voor iedereen die zoekt naar vooraf vastgestelde weekmenu’s die koolhydraatarm en glutenvrij zijn. Zoals ik hierboven al schreef, zijn de recepten niet allemaal lactose-vrij en moet ik daar zelf mijn keuze maken voor lactose-vrije producten. Datzelfde geldt voor de mensen met andere (dieet)wensen. Ikzelf ben niet goed in het volgen van vaste schema’s vanuit een boek, maar vind het leuker om de gerechten afzonderlijk te proberen. Hier heb je de ruimte voor. De recepten zijn heel divers en bieden genoeg mogelijkheden voor iedereen.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je zelf aan de slag met het boek? Dat kan! Klik hier om naar de website te gaan van Romana en bestel La Dolce Vitaal voor 25 euro. Wil je meer weten over Romana, volg haar dan op Instagram. Lees hier meer reviews van de producten of diensten die ik heb uitgeprobeerd! Reageer op social media over jouw ervaring met La Dolce Vitaal.